Loni na podzim měl jít do českejch kin Overlord, hororová magořina z období druhý světový války, ve který skupina americkejch vojáků bojuje proti náckovskejm zombíkům. Kdyby ale náhodou nestačilo, že v tomhle filmu nevystupoval Freddie Mercury ani nikdo z ansámblu Avengers, po průseru s netflixovským Cloverfield Paradox mu byla navíc i oddělaná původně plánovaná nálepka filmový cloverfielďácký antalogie, což Overlord zredukovalo jen na jakousi divnou hororovou žánrovku, která nemá napojení na žádnej známější celek. A jelikož se zrovna takový filmy v kinech docela blbě propagujou, v Česku sme s ním halt měli smolíka. Až doteď.
Válečný drámo až za hrob
Když si k Overlordu pustíte trailer (za loňšek pravděpodobně druhej nejlíp sestříhanej hned po traileru na Fallout), během celý tý šílený montáže náckovskejch příšer za doprovodu AC/DC vás může snadno napadnout, že jde o přepálenou úchylárnu ve stylu Re-Animatora nebo druhýho Evil Dead, která si moc dobře uvědomuje, jak je její premisa bizarní. O to větší je pak ale překvapení, že Overlord má ve skutečnosti mnohem blíž třeba k Predátorovi nebo Evil Dead prvnímu, protože v jeho případě nejde ani tak o zombie horor, co se náhodou odehrává během druhý světový, jako spíš o válečný drama, který v sobě náhodou má zombíky.
Hlavní postavy tu fungujou, protože sou napsaný spíš do válečnýho filmu než pro nadpřirozenej horor
FOTO: Paramount Pictures
V době, kdy se Hollywood neodváží točit bizarní žánrový koncepty bez úrčitýho stupně humorný sebereflexe, je na Overlordu kupodivu asi nejpříjemnějším překvapením to, jak relativně umírněně svou švihlou zápletku předkládá. Nejen že se totiž nebojí svoje napětí gradovat pomalu a pozvolna, ale i když se navíc konečně dostane k jádru svýho příběhu o náckovskejch experimentech, který se snaží Hitlerovi vybudovat neporazitelnou nemrtvou armádu, kupodivu s tím nikdy nepřeskočí žraloka. A dokonce i jako upřímný drama bez zbytečný nadsázky Overlord funguje taky díky pochopení, že dobrý filmový napětí jde gradovat jak z agresivních oživlejch mrtvol, tak i z onoho prostýho faktu, že náckové byli prostě prasácký hovada taky sami o sobě.
Výřez zlatý éry hororovejch bizárů
Pravda, nálepka osmdesátkovýho bijáku tady nefunguje úplně v tom samým kontextu, v jakým se osmdesátkový retro filmy skloňujou v posledních letech. Overlord nemá synthovej soundtrack ani na vás netlačí obskurní popkulturní reference a k nějaký dobový nostalgii má nejblíž tak akorát se svým obsazením Wyatta Russella, kterej celej film žvejká atmosféru dost podobně, jak by to před třiceti rokama dělal jeho fotr. Osmdesátkový kouzlo Overlordu tkví ale naopak spíš v tom, že je to film, kterej by v osmdesátkách klidně mohl vzniknout, protože si ještě sám pamatuje dobu, kdy si člověk mohl natočit biják o zombících z druhý světový, kterej se zároveň bere smrtelně vážně.
Leo Fitz z Agents of S.H.I.E.L.D. je komiksárnám asi to nejbližší, čeho se v tomhle filmu dočkáte
FOTO: Paramount Pictures
Nebudu tvrdit, že je Overlord kdo ví jaký mistrovský dílo, a vzhledem k jeho tónovýmu směru upřímně docela chápu, proč ho čeští distributoři rači nechali ležet. Je to ale zároveň i jeden z těch filmů, za který musí bejt člověk prostě vděčnej, že vlastně ještě vůbec vznikaj, protože nám připomínaj, že určitý žánrový přístupy furt můžou perfektně fungovat, i když už dneska možná nejsou tak populární. Takže až na Netflixu zas vyhřeznou nový Stranger Things nebo do kin přitrajdá další rýmejk nějaký klasiky od Johna Carpentera, alespoň už vím, co si doma můžu pustit místo toho…
Pro fanoušky žánru @OverlordMovie rozhodně stojí za zkouknutí. A to i když u nás ofiko vyjde nejspíš až na dývídýčku… #CynickáPiča https://t.co/EgKQvuFXsS
— Václav Urbánek (@Hurley815) 10 February 2019