Zatímco si celej svět cvrká do gatí ze seriálovýho Černobylu, kterej na HBO realisticky demonstruje temný a nemilosrdný dopady radioaktivního záření na lidský zdraví i celou naši společnost (přičemž současně uklízí bordel po dojebaným finále Trůnů), do českejch kin zároveň připlachtil i letos první velkej letní popkorňák, kterej naopak hlásá, že nukleární energie je nejen náš největší kámoš, ale navíc i jediná naděje k navrácení harmonie matičky přírody.
Přátelskej soused Godzilla
Pustit si hned po sobě pět let starýho Godzillu Garetha Edwardse a novýho Godzillu: Krále monster od Michaela Doughertyho je sice tak trochu jako navázat na Nolanova Batman začíná Schumacherovým Batman navždy (případně Batman a Robin, pokud ste z postele vstali vyloženě blbou nohou), z hlediska historie původní japonský série, ze který oba tyhle filmy vycházej, to ale vlastně dává smysl. Zatímco Edwardsův Godzilla byl totiž smrtelně vážně se beroucí rýmejk původního Gojiry z 50. let, kterej byl svýho času víc politickou a enviromentální alegorií než jen příšeráckou mlátičkou, novej Král monster je naopak perfektní rýmejk všeho, co na Gojiru navazovalo. Od přerostlý můry a lávovýho pterodaktyla přes trojhlavýho draka z vesmíru(/budnoucnosti) až po osekání původního alegorickýho poselství o absolutně jakoukoliv nuanci.
14 let po King Kongovi si to Kyle Chandler rozdává i s Godzillou, i když od tý doby v podstatě nezestárl
FOTO: Warner Bros. Pictures
A vzhledem k tomu, že se Král monster takhle hlásí k podstatně jinýmu odkazu původních Toho filmů než Edwardsova jednička, pak argument, že je tenhle film o dost blbější a „nerealističtější“, jde tak nějak mimo mísu, protože přesně o to mu právě jde. Jinými slovy pokud se během Krále monster začnete chytat za hlavu, jak se všichni furt můžou během pár minut přemisťovat z jednoho konce planety na druhej nebo proč vědátora, kterej se bojí, že kvůli radiaci nikdy nebude mít děti, hraje 59letej Bradley Witford… tak nejpozději v momentě, kdy se Godzilla dvakrát v rozpětí patnácti minut podívá přímo do kamery, by vám mělo dojít, že halt prostě asi sedíte v blbým kinosálu.
Blockbusterovej vesmír žánrovýho retra
Z hlediska tónový konzistence je proto tenhle novej sdílenej vesmír sice eště schizofreničtější než starý dobrý DýCýčko, modernizovanej průřez nejrůznějšíma šlokovejma monster žánrama, kterej díky tomu vzniká, je ale vlastně sám o sobě mnohem zajímavější. Nejen že totiž oba díly Godzilly nabízej dva různý pohledy na hlavní motivy jejich japonskýho předobrazu, ale když si k tomu přidáme ještě i dva roky starýho Konga, kterýho Jordan Vogt-Roberts natočil jako hipsterskou poctu americkejm béčkovejm úchylárnám ze sedmdesátek (hlavně aby sám zjistil, jestli mu to za těch 200 mega vůbec projde), celej tenhle experiment prodat regulérním mudlům vysokorozpočtový verze nejrůznějších příšeráckejch žánrovek se tím ještě rozrůstá. A kdo ví, s jakou bizarností se pak kdo vytasí příští rok, kdy se maj Kong i Godzilla potkat ve stejným bijáku.
Sověti si pouštěj radiaci pánu bohu do oken a chudáci Amíci pak musej Godzille podstrkovat atomovky. Ach jo… #GodzillaMovie #CynickáPiča https://t.co/cw133c9LV6
— Václav Urbánek (@Hurley815) 5 June 2019