První To se fakt povedlo. Korporátem vykalkulovaný lekačky a digitální potvory v něm sice byly více méně průměrný, díky skvělejm dětskejm postavám, který si člověk upřímně oblíbil a tudíž se o ně i patřičně bál, to celý ale prostě fungovalo. A právě o to zajímavější je si tenhle první díl porovnat s novým To: Kapitola 2, který na jeho události navazuje po třiceti letech a tím pádem nabízí zajímavý otázky ohledně krize středního věku, nostalgickejch vzpomínek na dospívání a vnitřního boje s osobníma démonama… protože po úspěchu jedničky by tenhle film přece nikdo nepostavil jenom na kupě dalších scén s děckama a náhodnejch samoúčelnejch lekačkách bez žádnýho soudržnýho kontextu, že ne?
Rozvíjení příběhovejch motivů je pro šprty
Oproti první kapitole, která se vezla na vlně popkulturní nostalgie osmdesátkovejch hororů a dětskejch dobrodružáren, nám It: Chapter Two s podobně zamáčklou slzou dojetí připomíná právě svůj předchozí díl, přičemž zároveň z nějakýho důvodu zapomíná, že ten nevyšel tři dekády zpátky, ale doslova předloni. Takže zatímco třeba u nostalgií napěchovaný Force Awakens můžem nedostatek vlastní invence do jistý míry skousnout, protože v ní spoustu věcí vidíme od roku '83 vůbec poprvý, u filmu, kterej se bez přidání skoro čehokoliv novýho a zajímavýho snaží ždímat nostalgii ze svýho předchůdce, co vyšel předminulej podzim, je tahle strategie už docela bizarní.
Herecký obsazení jednotlivejch dospěláků je zdaleka ten nejlepší aspekt celýho filmu
FOTO: Warner Bros. Pictures
Všichni představitelé dospělejch verzí původních prcků sou perfektně vybraní a skvěle sehraní, nikdo z nich tu ale vlastně nemá moc co na práci. Jessica Chastain sice dostala příležitost rozlousknout jednu z nejděsivějších a nejdrsnějších scén z původní knihy, jelikož v ní ale nefiguruje strašidelnej klaun, film ji sfoukne asi během dvou minut. Zbytek stopáže pak zaplňujou zpravidla nepoužitý sekvence s děckama z prvního dílu (případně scény nově dotočený, ve kterejch už sou jednotliví dorostenci viditelně starší a polovině z nich mutuje hlas) a do toho i náhodně rozházený stezky odvahy, kde dospěláci odinočky bloumaj po městě jen proto, aby se mohli nechat vylekat náhodně vygenerovaným bubákem. Většina těchhle scén sice existuje skoro až v kontextovým vákuu a bez ucelenějšího napětí, u jedničky se ale lidi přece báli, tak koho to sere, že?
Splasklej balónek vypravěčský invence
Jelikož Stephen King původní knížku napsal sjetej na kokainu a tudíž do ní naházel věci, který by žádnej normální člověk vidět zfilmovaný úplně nechtěl, nejde zrovna o předlohu, u který by vadilo, že z ní její adaptace nějak víc vybočuje. Jenže druhý filmový To nejen že finále původního příběhu převrací naruby, ale zároveň ani nepřichází s žádnou zajímavější alternativou. Určitý knižní elementy sou tu zmíněný jen proto, aby se pozdějc mohly spláchnout do hajzlu (jako kdyby skripťáka dělal Rian Johnson) a posléze nahradit recyklovanejma narativníma prvkama z jedničky, zatímco se celej tenhle paskvil pro sichr ještě i obalil příběhovou metapointou o tom, že vymyslet něčemu dobrej konec je vlastně docela fuška, což nám filmaři alibisticky zatlučou do hlavy prostřednictvím hereckýho štěku od samotnýho autora.
Snaží se To hlavní hrdiny zabít, nebo je straší jenom z prdele? A sejde na tom vlastně vůbec?
FOTO: Warner Bros. Pictures
Zatímco první To se ve svý atmosféře a hlavních motivech mohlo odrazit od toho, co se lidem líbilo na Stranger Things, u dvojky už evidentně nikdo neměl moc tušáka, co zajímavýho s ní vlastně udělat, a tak nám byla po zásluze naložena v podstatě jen schizofrenní nostalgická jízda se sérií strašidelnejch pouťovejch atrakcí bez větší vnitřní soudržnosti. A že si Bill Hader za celej film vezme vaši mámu do huby asi jenom dvakrát tomuhle všemu taky zrovna moc nepomáhá…
Aneb když na zmlácení démonickýho klauna místo bejzbolky omylem vybalíte chronickou krizi středního věku. #ITChapterTwo #CynickáPiča https://t.co/5Gbp31FJwg
— Václav Urbánek (@Hurley815) September 10, 2019